Városlista
2020. február 29, szombat -

Hírek

2019. Szeptember 06. 07:18, péntek | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Először azonosították a balkezesség genetikai utasításait

Először azonosították a balkezesség genetikai utasításait, amelyek jelentősen befolyásolják az agy egyes területeinek szerkezetét és működését - írta a BBC hírportálja.

Az oxfordi kutatók szerint elsősorban a beszéddel összefüggő területek érintettek, a balkezeseknek ezért talán jobbak a nyelvi készségei, azonban továbbra is rejtélyes az agyfejlődés és a domináns kéz kapcsolata.

Nagyjából tízből egy ember balkezes. Korábbi tanulmányok már bizonyították, hogy az öröklődés szerepet játszhat a kialakulásában, a részleteket azonban nem tárták fel.

A kutatók az Egyesült Királyság Biobank nevű projektje alapján dolgoztak, amely mintegy 400 ezer ember teljes genetikai térképét tartalmazza és 38 ezer balkezest találtak benne.

A Brain című szaklapban közölt tanulmány szerint négy olyan DNS-területet találtak, ami befolyásolta a balkezességet. A mutációk a sejtek belsejét szervező, úgynevezett citoszkeletont, a fehérjeszálakból álló bonyolult rácsot érintő utasításokban voltak. Hasonló mutációkat mutattak ki azoknál a csigáknál, amelyek balra csavarodó spirálú házat hordanak a hátukon. A citoszkeleton megváltoztatja az agy fehérállományának szerkezetét.

A balkezeseknél azt találták, hogy a két agyi félteke összeköttetései a beszéddel összefüggő területeken jobbak, koordináltabbak voltak, ebből következtettek a tudósok arra, hogy jobbak lehetnek a nyelvi készségeik, noha ezt még nem bizonyították.

A tanulmány kimutatta, hogy a balkezeseknél a skizofrénia kockázata kicsit nagyobb, a Parkinson-kóré azonban kicsit kisebb.

A tudósok szerint valószínű, hogy a jobb- és balkezességben 25 százalékban játszanak szerepet a gének, 75 százalék környezeti hatásokra, vagyis minden másra vezethető vissza.

A tanulmány a genetikai összetevőknek csak egy százalékát találta meg és csak a brit populációban, tehát a teljes képhez további tanulmányokra van szükség.

Címkék: balkezes, genetika

Ezek érdekelhetnek még

2020. Február 28. 12:53, péntek | Életmód

Már létező gyógyszerek lehetnek az új koronavírus kezelésének kulcsai

Már létező, kipróbált gyógyszerek lehetnek az új koronavírus kezelésének kulcsai egy európai kutatócsoport szerint.

2020. Február 28. 09:00, péntek | Életmód

Arany nanorészecskék segítségével észlelik a rákos sejtek jeleit ausztrál kutatók

Arany nanorészecskék segítségével ismeri fel a rákot egy új vérvizsgálat, amely a tumoros sejtek által kibocsátott jelek észlelésére is képes

2020. Február 27. 08:55, csütörtök | Életmód

Magas vérnyomást okozhat a rostszegény étrend

Magas vérnyomást okozhat a rostszegény étrend - állapította meg egy nemzetközi kutatás, amelyet az ausztráliai Monash Egyetem tudósai vezettek.

2020. Február 23. 08:10, vasárnap | Életmód

Mintegy harmadával nőtt a világban a rákos megbetegedésben elhunytak száma huszonöt év alatt

Körülbelül a harmadával, hatmillióról kilencmillióra nőtt 1990-től 2015-ig a rákos megbetegedésekben elhunytak száma a világon - mondta Pajkos Gábor, a Magyar Klinikai Onkológiai Társaság elnöke.